Opublikowany przez: Redakcja F. Redakcja 2024-10-07 13:05:49
Autor zdjęcia/źródło: zdjęcie: Freepik
Gdy rodzic słyszy: „mamo, tato, nikt się ze mną nie chce bawić…”, nie bardzo wie, jak pomóc dziecku, aby nie było odrzucane w zabawie. Okazuje się, że nie zawsze najlepszym wyjściem będzie natychmiast biec z pomocą, aby rozwiązać sytuację i zmotywować inne dzieci, aby bawiły się z naszym.
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym często stają przed różnymi wyzwaniami społecznymi, a jednym z bardziej bolesnych doświadczeń może być brak akceptacji ze strony rówieśników. Kiedy inne dzieci nie chcą się bawić z naszym synem/córką, może to być trudne zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Czy są sposoby, które mogą pomóc dziecku lepiej odnaleźć się w grupie i zbudować relacje z rówieśnikami? Znaleźliśmy kilka rozwiązań polecanych również przez ekspertów.
Pierwszym krokiem, aby przyjrzeć się sytuacji i pomóc dziecku, z którym nie chcą się bawić rówieśnicy, będzie dokładna analiza sytuacji. Warto, aby rodzic porozmawiał z dzieckiem, dopytując, w jakich sytuacjach dzieci go unikają (nie nazywajmy tego tak w rozmowie z dzieckiem – lepiej będzie powiedzieć że inne dzieci bawią się same lub w swoim gronie).
Warto porozmawiać z nauczycielami w szkole lub przedszkolu i poprosić o obserwację, jak dziecko zachowuje się w grupie. Czasami dzieci mogą mieć trudności z przestrzeganiem zasad zabawy, dzieleniem się zabawkami lub wyrażaniem swoich emocji, co może prowadzić do konfliktów rówieśniczych, a co za tym idzie – również odrzucenia.
Niektóre dzieci mogą też mieć trudności z interpretacją sygnałów społecznych, co może prowadzić do nieporozumień. Inne dzieci mogą być bardziej nieśmiałe lub wycofane, przez co trudniej im inicjować kontakty z rówieśnikami. Zanim zaangażujemy się czynnie w pomoc naszemu dziecku. Może się okazać, że maluch lub uczeń będzie potrzebował na przykład wsparcia psychologa, który wskaże nam sposoby rozwiązania tej sytuacji dostosowane do potrzeb i możliwości naszego dziecka.
Jednym z najważniejszych aspektów pomocy dziecku, z którym nie bawią się rówieśnicy, jest rozwijanie umiejętności społecznych. Dzieci nie zawsze wiedzą, jak się bawić w grupie, dzielić zabawkami, czekać na swoją kolej lub rozwiązywać konflikty. Możemy im pomóc nauczyć się tych umiejętności poprzez zabawy lub rozmowy w domu. Sprawdzi się na przykład, odgrywanie ról z użyciem lalek lub figurek może pomóc dziecku zrozumieć, jak rozmawiać z innymi dziećmi i jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, takich jak kłótnia o zabawkę. Możemy również zaproponować dziecku zabawy wymagające współpracy, np. układanie puzzli lub budowanie konstrukcji z klocków, aby nauczyć je pracy w grupie.
Pamiętajmy też, ze duża grupa dzieci może być dla niektórych maluchów przytłaczająca, zwłaszcza dla tych, które są bardziej nieśmiałe. Dlatego możemy zaprosić jedno lub dwoje dzieci do domu na krótką zabawę. To stworzy spokojne i bezpieczne środowisko, w którym dziecko będzie mogło nawiązać bliższe relacje z rówieśnikami, bez presji dużej grupy. Warto również wzmacniać poczucie własnej wartości dziecka, chwaląc je za każde, nawet drobne osiągnięcia w dziedzinie relacji społecznych.
Niestety, nawet przy najlepszych staraniach, dziecko może nadal doświadczać odrzucenia. Ważne jest, by nauczyć je radzenia sobie z takimi sytuacjami. Możemy pomóc dziecku zrozumieć, że czasem inni ludzie mają swoje powody, by nie chcieć się bawić, i to nie zawsze jest coś, co jest związane z nami. Nauka zdrowego podejścia do takich sytuacji jest kluczem do budowania odporności emocjonalnej.
CZYTAJ TEŻ >> Odporność psychiczna dziecka - jak ją wzmacniać?
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.