Wierszyki proponowane przeze mnie służą nie tylko rozwojowi mowy, ale także kształcą pamięć i myślenie, doskonalą orientację w schemacie własnego ciała oraz rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową i manualną.
WIERSZYKI Z POKAZYWANIEM
Krokodyl
(Zabawę powtarzamy w coraz większym tempie)
Tam w Afryce rzeka Nil.
(pokazujemy palcem długą linię)
W niej krokodyl
(kłapiemy wyprostowanymi i wyciągniętymi przed siebie dłońmi udając paszczę krokodyla)
mały żył.
(pokazujemy coś małego dłońmi)
Z tatą krokodylem
(rozszerzamy dłonie pokazując olbrymiego krokodyla)
pływał sobie Nilem
(pokazujemy ruch płynącej ryby)
i śpiewał tak:
Tam w Afryce...
Taniec pingwina
Mam dwa bilety
(pokazujemy dwa palce)
Idę do kina
(maszerujemy)
W drodze do kina
(nadal maszerujemy)
Coś mnie wygina
(wyginamy się)
To nowy taniec
(ruszamy się na boki)
Małego pingwina
(obracamy z złączonymi nogami, ręce przyklejamy do nóg z wystawionymi dłońmi na zewnątrz - tak jak pingwin)
Kółko graniaste
(Dzieci tańczą w kółko trzymając się za ręce, na Bęc upadają na ziemię.)
Kółko graniaste czterokanciaste, kółko nam się połamało
cztery grosze kosztowało a my wszyscy bęc!!
Rzeczka
Płynęła sobie rzeczka
(palcem rysujemy dziecku na plecach krętą rzeczkę)
świeciły dwa słoneczka
(rysujemy dwa słoneczka z promieniami)
idą konie
(wszystkimi palcami delikatnie uderzamy o plecki dziecka)
przeszły słonie
(uderzamy delikatnie pięściami)
spadł deszczyk
(bardzo delikatnie dotykamy wszystkimi palcami plecki od góry do dołu)
przeszedł Cię dreszczyk?
(łaskoczemy dziecko w kark)
Paluszek
Tu paluszek, tam paluszek
(chwytamy dziecko za kolejne paluszki)
A tu czysty mam fartuszek
(pokazujemy fartuszek)
Tu jest rączka, a tu druga
(chwytamy dziecko za każdą rączkę kolejno)
a tu oczko do mnie mruga
(pokazujemy na oczko dziecka)
Tu jest czoło
(pokazujemy czoło dziecka)
Tu są włosy
(i włosy)
Wszyscy mamy czyste nosy
(pokazujemy nosek)
Tu sa rączki do klaskania
(klaszczemy rączkami malca)
A tu nóżki do tupania
(i tupiemy nóżkami)
Podkóweczka
Tu podkóweczka tu, tu, tu.
(rysujemy palcem na podeszwie dziecka kształt podkowy)
Tu gwoździczek, tu gwoździczek, tu gwoździczek.
(kłujemy trzy razy palcem w podeszwę)
i młoteczkiem: puk, puk, puk,
(pięścią trzy razy obijamy dziecku stópkę)
i pilniczkiem: pitu pitu, pitu.
(przesuwamy palcem po podeszwie)
Muchy
Bierzemy muchy w paluchy
(udajemy, że coś chwytamy palcami)
Robimy z muchy placuchy
(klepiemy wewnętrznymi stronami dłoni o siebie)
Kładziemy muchy na blachy
(rozkładamy dłonie i o coś klepiemy np. blat stołu)
I mamy radochy po pachy
(łapiemy dziecko za ugięte rączki i skręcamy w prawo i w lewo jak przy Kaczuchach).
Stonoga
(W miejscu kropek należy wstawić imię dziecka, pokazujemy części ciała dziecka o których mówi wierszyk.)
Idzie idzie stonoga, a tu ... noga.
Idzie idzie malec, a tu ... palec.
Idzie idzie koń, a tu ... dłoń.
Idzie idzie krowa, a tu ... głowa.
a na końcu leci kos, a tu ... nos.
Idą słonie
(Wszystkie ruchy wykonujemy na plecach dziecka od góry do dołu)
Idą słonie,
(kładziemy na zmianę całe dłonie)
potem konie.
(kładziemy na zmianę piąstki)
Panieneczki na szpileczkach
(uderzamy lekko palcami wskazującymi)
z gryzącymi pieseczkami.
(lekko podszczypujemy dziecko po pleckach)
Świeci słońce,
(dłonią zataczamy kółka)
płynie rzeczka,
(rysujemy linię)
pada deszczyk.
(wszystkimi palcami lekko pukamy)
Czujesz dreszczyk?
(łaskoczemy delikatnie najlepiej po karku)
Wróbelek werbelek
(Zabawę powtarzamy w coraz większym tempie)
Raz mały
(pokazujemy palcem wskazującym i kciukiem coś małego)
wróbelek,
(machamy rączkami)
miał mały werbelek.
(udajemy grę na werbelku)
Werbelek wróbelka miał mały felerek.
(strząsamy dłonie)
Bęc!
(klaśnięcie w dłonie)
Wyliczanka
(W miejsce kropek wstawiamy imię dziecka. Pokazujemy to o czym mówi wierszyk.)
To są … rączki, to są ... nóżki.
To są ... buciki, a to są fartuszki.
To oko, to ucho, to nosek, to minka.
To zaś są rajstopki, a to jest czuprynka.
Tak się ... wita, tak się ... kłania.
To jest ... uśmiech, a to cała ...!
Krasnoludki
Były raz sobie 4 krasnoludki
(pokazujemy 4 palce)
jeden duży a drugi malutki
(na dużego podnosimy rękę w górę, na małego rękę w dół)
Trzeci lekki jak skrzydła motylka
(łapiemy się rękami za ramiona i wymachujemy)
Czwarty chudy jak szpilka
(pokazujemy najmniejszy palec dłoni)
Poszły do lasu 4 krasnoludki
(maszerujemy)
Jeden duży a drugi malutki
(na dużego podnosimy rękę w górę, na małego rękę w dół)
trzeci lekki jak skrzydła motylka
(łapiemy się rękami za ramiona i wymachujemy)
Czwarty chudy jak szpilka
(pokazujemy najmniejszy palec dłoni)
Zobaczyły wilka
(robimy \\\\\\\"lornetki\\\\\\\" z dłoni)
Jeden duży a drugi malutki
(na dużego podnosimy rękę w górę, na małego rękę w dół)
trzeci lekki jak skrzydła motylka
(łapiemy się rękami za ramiona i wymachujemy)
Czwarty chudy jak szpilka
(pokazujemy najmniejszy palec dłoni)
Uciekają z lasu cztery krasnoludki
(biegamy w miejscu)
Jeden duży a drugi malutki
(na dużego podnosimy rękę w górę, na małego rękę w dół)
trzeci lekki jak skrzydła motylka
(łapiemy się rękami za ramiona i wymachujemy)
Czwarty chudy jak szpilka
(pokazujemy najmniejszy palec dłoni)
Aby było nam wesoło
(W czasie tej zabawy pokazujemy dokładnie to czym mowa w wierszyku i wstawiamy imię dziecka.)
Aby było nam wesoło,
masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa,
ładne czoło Stasio ma!
Teraz oczy, pod oczami,
i pod nosem, pod wargami.
Język w górę, raz i dwa,
ładny język Stasio ma.
Uśmiech - ryjek, uśmiech - ryjek,
zaraz buzia się ożywi!
Raz i dwa, raz i dwa,
ładną buzię Stasio ma!
Pogładź główkę, tylko... swoją!
brodę, nosek oraz czoło.
Poszczyp teraz swoją twarz,
popatrz na mnie, czy mnie znasz?
Powiedz: tata, mama, lala,
zanuć lali: la- la- la - la.
Otwórz buzię, zamknij ładnie,
bo Ci mucha w gardło wpadnie!
W buzi język i ząbeczki,
tam wpadają cukiereczki!
Otwórz buzię, zamknij oczy!
zaraz tam cukierek wskoczy!
Raz i dwa, raz i trzy!
Czy to Stasiu jesteś Ty?
DODANY KOMENTARZ AUTORA 2010-05-29 22:16 Chciałam dodać, że te wierszyki, jak i proponowane układy ruchowe nie zostały przeze mnie wymyślone, ani nie są mojego autorstwa. Wierszyki te można znaleść na stronie internetowej http://www.zabawna-kraina.pl/gry-i- zabawy/rymowanki-z-pokazywaniem/f/0 /0/0/0/0/0/2/. DODANY KOMENTARZ AUTORA 2010-05-29 22:16 Chciałam dodać, że te wierszyki, jak i proponowane układy ruchowe nie zostały przeze mnie wymyślone, ani nie są mojego autorstwa. Wierszyki te można znaleść na stronie internetowej http://www.zabawna-kraina.pl/gry-i- zabawy/rymowanki-z-pokazywaniem/f/0 /0/0/0/0/0/2/. DODANY KOMENTARZ AUTORA 2010-05-29 22:19 Chciałam dodać, że te wierszyki, jak i proponowane układy ruchowe nie zostały przeze mnie wymyślone, ani nie są mojego autorstwa. Wierszyki te można znaleść na stronie internetowej http://www.zabawna-kraina.pl/gry-i- zabawy/rymowanki-z-pokazywaniem/f/0 /0/0/0/0/0/2/.