"Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne"
Muzyka, śpiew i taniec towarzyszą człowiekowi od pradziejów i od zawsze dostarczały nam niezwykłych przeżyć i emocji. Ćwiczenia logopedyczne jak wiadomo powinny być zróżnicowane, obejmować klasyczne ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, ćwiczenia słuchu fonematycznego, a także ćwiczenia logorytmiczne. Dzięki bogatej ofercie ćwiczeń i zabaw logorytmicznych, metodzie pracy połączonej z zabawą i muzyką dzieci osiągają lepsze efekty w rozwoju mowy. Zadaniem ćwiczeń logarytmicznych jest nie tylko uatrakcyjnianie terapii logopedycznej, odprężenie i rozbawienie dziecka. Wbrew pozorom te wesołe słowno- muzyczne zabawy są niezwykle pomocne w pracy nad doskonaleniem i korekcją mowy. Mowa (oddychanie- fonacja- artykulacja) jest aktem ruchowym. Pracując nad mową dziecka należy, więc stosować nie tylko ćwiczenia samego narządu mowy, ale też ćwiczenia, które doskonaląc motorykę dużą (makromotorykę) będą jednocześnie wpływały na doskonalenie mikromotoryki, czyli motoryki narządów artykulacyjnych.
Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne:
1.„Wiosenna łąka” – dziecko przy muzyce naśladuje ruchem i głosem wybrane owady: konik polny (cyt, cyt, cyt…), pszczoła (bzz…), biedronka (fi, fi, fi…) itp.
2.„Taniec liści” – dziecko przy muzyce naśladuje wirujący listek na wietrze z powtarzaniem głoski: „sz, sz, sz…”
3.„Rozmowa zegarów” – dziecko naśladuje odgłosy zegara: siedząc skrzyżnie i poruszając głową w lewo w prawo (tik-tak…), maszerując (cyk-cyk…), uderzając stopami na przemian o podłogę (brum-brum…) itp.
4.„Marsz” – dziecko przy muzyce maszeruje wytupując odpowiedni rytm i powtarzając głosem: tup, tup…tap, tap…łup, łup…itp. Zmieniając rytm, raz wolniej, raz szybciej oraz operując głosem, raz cicho, raz głośno itp.
5.„Odgłosy wiosny”- dziecko na dźwięk cymbałków naśladuje żabę (kum, kum… rech, rech…), bociana (kle, kle…), muchę (zzz…), świerszcza (cyk, cyk..) itp.